Copii

Cum învățăm copilul să mănânce sănătos?

Pentru a crește armonios, un copil are nevoie de o alimentație echilibrată, care să conțină alimente din toate grupele, în proporțiile potrivite. Cea mai grea sarcină pentru un părinte este să îl facă pe cel mic să mănânce sănătos, mie îmi place să îi spun echilibrat.

De ce e greu uneori să îi facem pe copil să mănânce sănătos / echilibrat?

Păi, o spun din experiență proprie, că odată ce a făcut cunoștință cu dulciurile, a dezvoltat o atracție pentru acestea. Bunica a fost cea care i-a oferit prima bucățică de ciocolată. Tot ea îi furnizează de foarte multe ori dulciuri, trecând peste voia mea. Probabil că e o situație cunoscută.

Zahărul, în cantități moderate și nu la ordinea zilei, nu creează probleme. Însă consumat în exces, poate duce la obezitate infantilă și diabet.

Cum spuneam, copilul, dar și adulții, au nevoie de o alimentație sănătoasă / echilibrată pentru a fi sănătoși.

Ce trucuri putem folosi pentru a-i face pe copii să mănânce sănătos / echilibrat?

Fiți model. Ar fi chiar amuzant ca adulții să bea cola și să predice copiilor că ei nu au voie, pentru că nu e sănătos. Sau să mănânce prostii ( chipsuri, snacks-uri, bomboane..) și să predice despre importanța unei alimentații sănătoase. În jocul acesta al vieții sănătoase, aceleași reguli se aplică pentru toată lumea. Copiii sunt precum niște bureți care absorb tot ce văd. Astfel, ei vor imita obiceiurile dumneavoastră alimentare. Deci, fiți atenți la modul în care vă exteriorizați dumneavoastră impresiile despre alimente. De exemplu, eu nu mănânc carne de miel și am avut grijă ca cei mici să nu își dea seama de asta, așa că ei mănâncă .

Discutați de câte ori aveți ocazia despre ce îi trebuie corpului uman pentru a funcționa corect și de unde putem să procurăm combustibilul bun de care are nevoie. Încă de mic, copilul trebuie să înțeleagă că noi avem acest corp toată viața și că trebuie să avem grijă de el. De aici deducem că trebuie să mănânce sănătos / echilibrat pentru a avea un organism puternic.

Implicați copiii în alegerea ingredientelor. Puteți merge împreună la cumpărături și să alegeți fructe și legume proaspete. Puteți să îi propuneți să încercați gusturi și lucruri noi. În felul acesta, i se va părea că mâncarea este un lucru pentru care este direct responsabil și implicat. Cu siguranță că va dori și să încerce lucrurile cumpărate.

Implicați copilul în prepararea alimentelor.  Pe lângă faptul că îl va ajuta pe viitor să poată să gătească mai mult decât un ou prăjit, această activitate îi va face plăcere și se va simți precum un masterchef. Puteți chiar să i vă adresați așa, „MasterChef”. Va dori să încerce din mâncarea sănătoasă pe care a făcut-o.

Fiți creativi. Tăiați fructele și legumele în bucăți ușor de apucat ( fingerfood) și așezați-le frumos pe o farturioară. Puteți încerca să faceți diferite amestecuri de culori.

 Faceți Smoothie-uri și shake-uri. Puteți amesteca absolut orice vă trece prin cap. Eu pun ca bază banană, de cele mai multe ori, pentru că le leagă frumos. Puteți adăuga în el tot ce vă trece prin cap, dar ar fi bine să se și potrivească diferitele ingrediente între ele. Tot ce vă trebuie este un aparat de blendat care să vă ajute, ca cele de aici.

Înghețată făcută în casă. De 2 ani am înlocuit varianta din comerț cu cea făcută în casă, pentru că e un truc grozav pentru ca cel mic, mare amator de înghețată, să mănânce sănătos. Nici măcar nu e nevoie să scriu separat rețeta, e simplu de făcut. Adaugați în blender: banană, fructe congelate ( vișine, caise, piersici, afine, zmeură, mure, ce vrei tu), puțin lapte și smântână ( merge și fără) și blendăm. Puteți cumpăra și cornete de napolitan, dacă vrei. Va ieși o înghețată minunată, cremoasă și aerată, datorită bananei.

Înlocuiți sucul din comerț cu sucul proaspăt de fructe, făcut în casă. Deși e mult mai bine să consumi fructul proaspăt întreg, așa cum este el, de cele mai multe ori copiii pot fi mofturoși. Vor fi mult mai încântați dacă încearcă varianta suc. În acest mod, puteți înlocui sucul din comerț, care abundă de zahăr, cu sucuri naturale, făcute în casă. Sunt mult mai sănătoase, fie că alegeți limonade sau folosiți storcătorul electric, precum cele de aici.

Fructe uscate ca desert. Cred că prezentarea face totul. Puteți să le așezați elegant pe o farfuriuță sau să le amestecați cu diferite tipuri de semințe într-un bol.

Brioșe sărate făcute în casă. Sunt foarte ușor de gătit și pot fi folosite ce ingrediente dorim, din toate grupele de alimente. Eu folosesc multe legume, diferite tipuri de brânză, carne, ouă și cereale integrale. Așez compoziția în forme colorate din silicon și bag la cuptor. Sunt foarte iubite, datorită formei și gustului. I le puteți da ca pachet pentru grădiniță. Alte idei gătiți în articolul meu Idei de pachet pentru grădiniță și școală.

Pizza sănătoasă.  Sună ciudat? Nu e. Pizza poate fi făcută în casă, cu ingredientele pe care le dorește fiecare. Eu folosesc pentru aluat făină integrală, sursă de fibre pentru organism. De asemenea, puteți să adăugați ,în loc de salam, piept de pui făcut pe grill sau afumat sau mușchi de porc. Eu adaug o extra porție de legume: ceapa, roșii, măsline, ardei, legume mexicane.

Fără prăjeli. E o regulă bună care va ajuta întreaga familie pe termen lung. Mâncarea poate fi delicioasă și dacă nu e prăjită. Ea poate fi gătită în tigăi care nu necesită adaos de ulei, poate fi friptă sau făcută la cuptor.

Dulciuri gătite în casă. Deși de foarte multe ori nu găsim timp, există prăjituri și deserturi care se gătesc rapid. De ce ar fi mai bine să le facem în casă? Păi, pentru că putem să avem control asupra ingredientelor și asupra cantității de zahăr adăugat.

Nu  insistați să mănânce tot din farfurie. E învechită ideea conform căreia copilul trebuie să mănânce forțat tot din farfurie. Dacă vrem să încerce această mâncare sănătoasă și a doua oară, trebuie să îi facă plăcere, nu să fie un surghiun. A mânca forțat poate produce reacții neplăcute precum vomă sau scârbă. Ca să nu mai spunem faptul că se poate forma mentalitatea viitorului supraponderal.

Stați împreună la masă. E mult mai plăcut pentru copii să mănânce cu toată familia. Se creează astfel o atmosferă de înțelegere, unitate și se împărtășire. La masă se pot povesti întâmplări de peste zi. Timpul și lingurile de ciorbă se vor duce mai ușor.

Ce idei mai aveți pentru a-i face pe copii să mănânce sănătos?

Dacă v-a plăcut , puteți să dați share articolului meu, îmi puteți lăsa comentarii sau să îmi apreciați pagina de Facebook dând click aici.

7 Comment

  1. Lasa fructe/legume pe masa. Cand trece prin bucatarie sa bea apa, devine curios si incearca.
    Mananca cu pofta in fata lui.
    Incalzeste o mancare gatita si las-o un pic nesupravegheata pe masa, sa o poata fura.

    1. E bine să avem fructe și legume la îndemâna, dar, de cele mai multe ori, e insuficient. Băiatul meu ar mânca ce nu are în casă, așa că, atunci sunt suntem în piață și îi cumpar un fruct care-i place, i-l spăl la cișmea și îl mănâncă pe loc. Acasă nu se mai atinge de el. Prefer să cumpăr des cate puțin, decât rar și mult.

  2. Eu nu prea mă pricep la făcut dulciuri, dar nu mă las. Am primit de la mătușa mea o pungă mare de faină și nu mă las până nu o consum. Ieri a fost a doua oară când am făcut biscuiți. Ce-i drept îmi ies cam uscați, dar la gust sunt buni. Azi dimineață Eliza i-a mâncat îmuiați în lapte și i-au plăcut mai mult decât cei cumpărați că aceia în lapte se înmoaie prea mult .
    Singurul minus sunt comentariile soacrei. Pentru ea ce-i de la magazin e mai bun decât ce este facut în casă. Îți jur că nu o înțeleg.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *